Visa alla artiklar

24-timmarsmyndigheten - "samhällsservice i framtiden"

Av Richard Whitehand, juni 2002

I framtiden kommer svenska medborgare och företag att kunna utföra sina ärenden med olika myndigheter på ett snabbare och enklare sätt - det är i alla fall vad regeringen vill i sitt arbete med att driva projektet "24-timmarsmyndigheten". Bakom projektet ligger en vision om delad information mellan olika myndigheter och möjligheten för medborgare att kunna kontakta myndigheter elektroniskt vid vilken tidpunkt som helst.

Olika myndigheters webbplatser kommer få ha en viktig roll då olika offentliga "e-tjänster" utvecklas. Statskontoret har därför nyligen publicerat riktlinjer för "24-timmarswebben", med syfte att stödja de som är ansvariga för webbplatserna på olika myndigheter.

Ett viktigt område riktlinjerna tar upp är "användarorientering", som tar upp övergripande principer för användbarhet och användarcentrerad utveckling. Fyra övergripande riktlinjer presenteras, och dessa är:

  1. Ordna webbplatsen utifrån användarnas behov
  2. Använd användaren
  3. Anpassa form, innehåll och struktur efter besökarens förutsättningar och behov
  4. Sträva efter att presentera innehållet i flera olika former anpassade till olika användargrupper

Ett centralt tema i dessa riktlinjer är vikten av tidiga och upprepade användartest. Riktlinjerna ger också referenser till ytterligare informationskällor, och andra mer specifika riktlinjer går sedan in på mer specifika designfrågor.

Värt att notera är att när riktlinjerna hänvisar till användartest menar de riktig användartestning, och ger referenser till sådana metoder. Dessvärre litar vissa myndigheter (och även kommersiella organisationer) i stor utsträckning på "fokusgrupper" och "användarpaneler" som metod till att testa deras design och att involvera användare, vilket kan leda till beklagliga följder (se vår artikel från mars 2002). Låt oss hoppas att dessa riktlinjer hjälper till att styra organisationer mot metoder som är mer lämpliga för ett interaktivt medium.

Medan riktlinjerna lägger tyngdpunkt på tidig användarinvolvering och användartestning, är de inte så tydliga när det gäller att förvissa sig om användarkrav innan utvecklingsarbetet påbörjas. Testning är viktigt, men det måste finnas något som ska testas!

Inledande designarbete bör baseras på en grundlig förståelse för krav som samlats in från de verkliga slutanvändarna (eller åtminstone ett representativt urval av dem). Alltför ofta kan design baseras mer på vad organisationer tror att användare vill ha, i stället för vad de verkligen behöver.

Boken med riktlinjerna kan beställas från Statskontoret - ISBN 91-7220-490-7.