Electrolux

En ugnsprototyp placerad i ett skåp
Interaktion mellan en testperson och en ugn

Projektinformation

  • Tjänster: Tester & utvärderingar
  • Kund: Electrolux
  • Projektdatum: 2007-2015

Kort om projekten

Vi ansvarade för att erhålla kvalitativ användarfeedback på nya hushållsprodukter.

Bakgrund

Electrolux är ett världsledande internationellt företag inom hushållsmaskiner och vitvaror. Varje år köper miljontals konsumenter i mer än 120 länder deras produkter. Vi på Usability Partners har fått förmånen att ha ett flerårigt samarbete med Electrolux.

Detta innebär att vi har utvärderat flertalet gränssnitt som de har utvecklat och det har varit högt uppskattat från deras sida. För oss har det varit ett väldigt intressant och växlande samarbete, där vi har fått testa många olika slags produkter i olika utvecklingsfaser.

Något som Electrolux har särskilt värderat med vårt arbete är de konkreta förändringsförslagen vi presenterat för respektive projekt samt våra motiverade utlägg till varför vi inte var övertygade om vissa lösningar de hade utvecklat. Informationen och lärdomarna Electrolux fått med sig efter varje arbete med oss har de kunnat ta med sig vidare till andra projekt.

Spishäll med kaffekokare och kastrull



Vårt arbete

Med tanke på att Electrolux vänder sig till slutanvändare över hela världen är det viktigt att upprätthålla ett designspråk som överskrider språkliga barriärer. Med andra ord måste man se till att ikoner och andra designelement är intuitiva och självförklarande för den globala användarbasen, oavsett ursprung.

Genom åren har vi genomfört både användartester och expertutvärderingar på gränssnitt/displayer som återfinns på en mängd olika produkttyper för Electrolux, men vi har även gjort användartest och utvärderingar på deras intranät. Produktlistan är lång, men ett urval av hushållsmaskiner vi testat är kylskåp, ugnar, diskmaskiner, spishällar, tvättmaskiner och kyl/frysskåp.

När vi har utfört användarstudier har vi fått konstruera olika labb-installationer för respektive produkt/prototyp. I vissa fall har vi fått utvärdera redan färdigbyggda hushållsmaskiner och i andra fall har vi testat prototyper på en pekskärmsmonitor som skulle exemplifiera och efterlikna nya hushållsmaskiners gränssnitt.

Genom att skräddarsy våra labbmiljöer utifrån specifika behov för respektive studie har vi kunnat genomföra grundliga utvärderingar som ger värdefulla insikter om användbarheten och effektiviteten hos produkterna i fråga.



Resultatet

Electrolux har uppskattat vårt samarbete. Framförallt har de varit positivt överraskade över att vi har kommit med konkreta förändringsförslag, samt att vi har förklarat varför vi inte trott på vissa lösningar. De har också kunnat ta med sig resultat och lärdomar in i efterföljande projekt.


"Electrolux has been a particularly interesting client to work with as we've been able to conduct a wide variety of different UX research activities and work with so many different kinds of user interfaces - not only for their consumer products but also Electrolux employees."


Richard Whitehand, Usability Partners



Fler case