Av Mårten Backström, januari 2003
Många människor förknippar kanske användbarhet med lättanvända webbplatser eller mjukvara. Men faktum är att vi även i vardagen, ofta utan att tänka på det använder saker som skulle kunna förbättras om de var lättare att använda. I mitt fall blev den dåliga användbarheten hos sådana produkter väldigt påtaglig: När mina vänner ska besöka mig i min nya lägenhet möts de av flera användbarhetsproblem som de måste klara av innan de ens kommer fram till dörren.
För en tid sedan flyttade jag in i ett nyrenoverat hyreshus i en Stockholmsförort. Jag trivs väldigt bra, men sett ur ett användbarhetsperspektiv finns det en del saker i huset som skulle kunna förbättras. De här problemen märks speciellt tydligt när folk besöker mig...
Den första svårigheten som en besökare råkar ut för är att öppna porten och ta sig in i huset:
När besökare väl kommit in i huset uppstår nästa problem: Vilken knapp ska man trycka på i hissen för att komma till min våning? Det kan väl inte vara så svårt!?
Ologiskt, men i min egen vardag ställer detta inte längre till så mycket besvär, eftersom jag vant mig vid att trycka på fel knapp. För besökare och nyinflyttade är det en helt annan sak. Senast förra veckan fick jag förklara för en äldre dam som gått vilse och inte längre var säker på att hon gått in i rätt hus att knapparna var felmärkta.
Människor rör sig in och ut i olika byggnader varje dag. Tänk om vi stötte på liknande problem i alla byggnader. Då skulle det vara lika irriterande och svårt att gå omkring i staden som det är att gå omkring i olika webbplatser eller datorprogram...(!)