Visa alla artiklar

Användbarhet i vardagen

Av Mårten Backström, januari 2003

Många människor förknippar kanske användbarhet med lättanvända webbplatser eller mjukvara. Men faktum är att vi även i vardagen, ofta utan att tänka på det använder saker som skulle kunna förbättras om de var lättare att använda. I mitt fall blev den dåliga användbarheten hos sådana produkter väldigt påtaglig: När mina vänner ska besöka mig i min nya lägenhet möts de av flera användbarhetsproblem som de måste klara av innan de ens kommer fram till dörren.

För en tid sedan flyttade jag in i ett nyrenoverat hyreshus i en Stockholmsförort. Jag trivs väldigt bra, men sett ur ett användbarhetsperspektiv finns det en del saker i huset som skulle kunna förbättras. De här problemen märks speciellt tydligt när folk besöker mig...

Den första svårigheten som en besökare råkar ut för är att öppna porten och ta sig in i huset:

Porttelefon
Man måste trycka på "Ring/Öppna" två gångar - en gång för att ringa och en gång för att öppna.
  • För att bli insläppt ringer besökaren upp mig från porttelefonen, så att jag i min tur kan låsa upp porten från min lägenhet. Tyvärr förstår inte många besökare inte att de själva, av någon teknisk anledning, måste trycka på en knapp för att låsa upp dörren efter att jag har godkänt att de får komma in.
  • Den extra tryckningen för att låsa upp dörren är både onaturlig och oväntad och innebär att besökarna till sin irritation ofta får försöka flera gånger - och ofta ändå inte kommer in! Därför är det inte ovanligt att det står folk vid porten och ringer med mobiltelefon upp till den de ska besöka för att bli insläppta.

När besökare väl kommit in i huset uppstår nästa problem: Vilken knapp ska man trycka på i hissen för att komma till min våning? Det kan väl inte vara så svårt!?

  • Husets våningar numrerade från 1 och uppåt, där våning 1 är våningen ovanför entréplanet Detta står också anslaget på namntavlan i entrén.
  • Tyvärr stämmer inte det här överens med hur det fungerar i hissen. Där motsvarar knapp "3" entréplanet (1 och 2 är källarplan). Jag som bor på våning 11 måste trycka på knapp 14 för att komma dit.
  • Innan besökarna försöker hitta rätt lägenhet genom att leta våning för våning eller genom att ringa upp den de ska besöka (igen!) brukar de ofta gå runt ett tag i byggnaden. För att göra det ännu svårare att hitta finns det inga siffror i korridorerna som visar vilken våning man befinner sig på.

Ologiskt, men i min egen vardag ställer detta inte längre till så mycket besvär, eftersom jag vant mig vid att trycka på fel knapp. För besökare och nyinflyttade är det en helt annan sak. Senast förra veckan fick jag förklara för en äldre dam som gått vilse och inte längre var säker på att hon gått in i rätt hus att knapparna var felmärkta.

Människor rör sig in och ut i olika byggnader varje dag. Tänk om vi stötte på liknande problem i alla byggnader. Då skulle det vara lika irriterande och svårt att gå omkring i staden som det är att gå omkring i olika webbplatser eller datorprogram...(!)