Av Sofie Kaiser, november 2008
Konkurrensen bland de stora elektronikföretagen hårdnar i och med lågkonjunkturen, bara under den senaste tiden har flera mindre företag inom branschen slagit igen eller gått i konkurs. Enligt en undersökning av Capgemini så kommer nödvändigtvis vi konsumenter inte att handla mindre utan istället smartare, till exempel så har konsumenter som handlar på nätet mycket lättare att göra prisjämförelser och kan därför vara mer selektiva i sina köp av produkter.
Vi blev intresserade av att se hur några av Sveriges största elektronikföretags webbplatser står rustade inför tuffare tider. Startsidan är det första som kunderna möter, så det är sannolikt att företagen har satsat extra mycket resurser på designen och innehållet - speciellt på hur produkterna marknadsförs på startsidan. Vi bestämde oss därför att med hjälp av eye tracking-teknik se var användare tittar (eller inte) hos tre stora leverantörer.
Frågor vi ställde oss var:
I vår studie har vi testat startsidorna på följande företag:
Vi testade 30 personer (åldrarna 19-63, jämn könsfördelning) som fick uppgiften att hitta en valfri passande present till en familjemedlem. Uppgiften utfördes på alla webbplatserna och givetvis så testades webbplatserna i slumpvis ordning av användarna.
I bilderna nedanför visar tre stycken "heat maps" som visar vad användarna först tittade på när de kom in till webbplatsen, ju rödare ett område blir desto mer fokus har det fått.
Elgiganten.se: Alla utom två av testpersonerna tittade på den stora "produktbannern" i övre mittytan, på just denna heat map har den aktuella produkten inte hunnit laddas upp (röd rektangel), medan det var 74 % som tittade på produkterna i undre mittytan (blå rektangel)
Expert.se: Alla testpersonerna tittade på produkten som presenterades i övre mittytan (röd rektangel). Alla utom en tittade även på de andra produkterna som erbjöds i undre mittytan (Blå rektangel).
Onoff.se: Alla tittade på produkten i övre mittytan (röd rektangel), medan väldigt få (20%) såg att det fanns fler produkter som presenterades på startsidan (blå rektangel), de flesta av dessa produkter låg osynliga under scrollinjen för upplösningen 1024x768 som användes vid testerna.
Här redovisas endast en del av det resultat vi fick ut från studien, men även endast utifrån det data som presenteras här i artikeln så kan vi se att det är viktigt hur man designar sin startsida. Vad användare först tittar på när de kommer till en webbplats kan vara väldigt viktigt att veta, speciellt eftersom de ofta inte stannar där någon längre stund.
Trots att dessa webbplatsers startsidor ser snarlika ut vid första anblicken så kan man med hjälp av analyserat material från en eye tracking-studie på ett pedagogiskt och objektivt sätt se att små skillnader i design och layout kan ha stor inverkan på användarens beteende.