Visa alla artiklar

Interaktion med mobila produkter

Av Alexander Piatidis, november 2002

Det trådlösa samhället verkar komma allt närmare. Olika typer av trådlösa nätverk och 3G kommer kanske snart att vara var mans verklighet - information kommer att göras tillgänglig där du befinner dig för tillfället. Men parallellt med tekniken för kommunikation måste interaktionsformerna för de nya möjliga tjänsterna utvecklas, förhoppningsvis anpassade till användarna och deras användningsmiljöer.

Stora satsningar sker hursomhelst i företag över hela världen. Här nedan kan du läsa om några av dem följt av kommentarer på deras potentiella styrkor och svagheter från ett användarperspektiv.

Röststyrning och handskriftsinmatning - Microsoft Tablet PC

Användbara röststyrningsgränssnitt har varit på väg att komma i tiotals år. De har aldrig riktigt slagit genom som en generell människa-datorinteraktionsform, men har ändå varit väldigt användbara i vissa sammanhang.

Microsoft har kombinerat röststyrning med en annan naturlig kommunikationsform för människor - handskriftsinmatning. Även den används i begränsad utsträckning som inmatningsform för ett generellt syfte. Det återstår att se hur Tablet PC:n lyckas med att göra dessa interaktionsformer mer universellt användbara - avsikten är att den ska användas i en mängd olika miljöer, eftersom den är mer portabel än "laptop"-datorer.

Nokia integrerar fullständiga tangentbord i mobilelefoner

Med det ökande SMS-användandet och utvecklingen av mer sofistikerade mobila epost-tjänster har Nokia sett behovet av att utveckla mer effektiva metoder för att skriva in text än den begränsande standardknappsatsen för telefoner. Den utvecklingen är den raka motsatsen mot Microsofts utveckling i Tablet PC:n, men med den för tillfället begränsade processorkapaciteten för mobiltelefoner är det kanske det enda riktiga alternativet för dessa.

Virtuella tangentbord från Senseboard och Canesta

En av de mest populära formerna för inmatning av data är fortfarande tangentbordet i dess fulla storlek - det lilla tangentbordet på mobiltelefoner är helt enkelt inte tillräckligt bra för effektiv och bekväm inmatning. Men problemet med tangentbord i vanlig storlek är att det inte är speciellt portabelt.

Senseboard och Canesta är två företag som har utvecklat virtuella tangentbord som fångar upp det här problemet. Senseboards lösning känner av handrörelser och känner därmed av vad användaren skriver (med förutsättningen att denne har korrekt fingersättning), medan Canestas tangentbord är en projektion av ett tangentbord och utrustningen känner av var användaren sätter fingrarna på den projektionen.

Microsoft Tablet PC Nokia 6800 Senseboard
Microsoft Tablet PC Nokia 6800 Senseboard


Användarna och användningssituationerna kommer att bli viktigare i valet av teknik för interaktion med mobila produkter, och därför blir även designen av gränssnitten till dessa produkter...

  • Röststyrning och handskriftsinmatning kanske är mer naturliga, men de är också relativt långsamma kommunikationsformer och i fallet med röststyrning finns det uppenbara problem med störande ljud i omgivningen och att användaren själv stör andra, speciellt i många mobila användningssituationer.
  • Miniatyrtangentbord kanske passar den yngre generationen mobiltelefonanvändare, men passar förmodligen inte lika bra för äldre affärsmän. Även om sådana tangentbord kan användas effektivt har aktuella utvärderingar i tidningar tagit upp att det är krångligt att konfigurera och använda WAP-baserade epost-tjänster.
  • Virtuella tangentbord har uppenbara fördelar i att vara ljudlösa och portabla, men avsaknaden av tangenter som man känner att man trycker ner kräver större uppmärksamhet på tangentbordsinmatningen.

En sak är säker, och der är att de som utvecklar nya interaktionstekniker måste göra det på ett användarcentrerat sätt. När man ser hur utvecklingen sker i alla dessa organisationer är det tydligt att involvering av slutanvändarna (både före och under utvecklingen) har varit i fokus.

Microsoft har ägnat tusentals timmar till forskning om mobila användare innan de ens började med utvecklingen av ett koncept. Nokia arbetar kontinuerligt med konsumentstudier och användartester. Både Canesta och Senseboard ser användbarhetsarbete som kritiskt för hur lyckade deras virtuella tangentbord kommer att bli. Vi tror att deras ansträngningar kommer att öka deras produkters chans för framgång.

Kommentar: Vi ser Microsofts beslut att i Tablet PC:n ha endast en knapp för att starta om datorn - istället för den vanliga treknappskombinationen Ctrl-Alt-Del - som en användbar utveckling för användarna, men det kanske visar på att datorkrascher även i fortsättningen kommer att förekomma frekvent.

De flesta högteknologiska företag har inte oväntat varit väldigt bra på att utveckla ideer för nya teknologier. Men teknologin måste utvecklas hand i hand med användarna och en grundlig förståelse av slutanvändarnas situation. Tyvärr är det här som alltför många högteknologiska företag ovetande stöter på problem - alla resurser används till att utveckla ny teknik, snarare än att ta hänsyn till vad användare kan behöva från tekniken och hur de kommer att använda den.

Länkar:

  • Microsoft Tablet PC - Microsofts nya bärbara dator med röststyrning
  • Nokia 6800 - En av Nokias kommande mobiltelefoner med ett 'fullständigt' tangentbord
  • Senseboard - Det svenska företaget med sitt virtuella tangentbord
  • Canesta - Ett virtuellt tangentbord utvecklat med en annan teknik
  • NyTeknik artikel om e-posttjänster via wap som är krångliga att använda