Av Richard Whitehand och Alexander Piatidis, augusti 2002
Har du någonsin blivit irriterad över hur lång tid det tar att programmera videobandspelaren så att den spelar in ett tv-program? Eller har du någon gång lyckats spela in fel program? Kanske har du blivit fundersam när du sett ett myller av knappar på din nya mikrovågsugnen och inte förstått vilken knapp du ska trycka på?
Om du aldrig råkat ut för liknande situationer när du använder moderna konsumentprodukter kan du ses som ovanlig i jämförelse med folk i allmänhet! Dagens högteknologiska produkter har ofta en mängd funktioner, men är inte alltid lätta att använda.
Citat från en missnöjd kund:
"Det som var viktigt för mig när jag köpte min MiniDisc-spelare var att den var liten, att den hade de funktioner jag ville ha och att märket var välkänt. När jag kom hem och började använda den blev jag förvånad över hur komplex den var och över att jag alltid gjorde fel när jag skulle använda vanliga funktioner."
Notera att vi har som policy att alltid lämna tillbaka produkter med dålig användbarhet!
I butikerna är det ofta svårt att prova hur lätt en produkt är att använda. Det är ofta omöjligt att prova att använda produkten på ett realistiskt sätt - vem använder normalt videoapparaten utan fjärrkontroll och vem har den normalt stående på en uppvisningshylla?
Hur ska kunderna veta att de köper en produkt som är användbar? En användbarhetsstämpel kanske? Det i sig är antagligen inte en fullständig lösning på problemet - många elektronik-butiker hävdar i reklamtexter att deras produkter är användarvänliga, men utan att ha någon substans bakom sina uttalanden.
ISO (den internationella standardiseringsorganisationen) utvecklar en standard för konsumentprodukters användbarhet (ISO CD 20 282 - för närvarande i tidig utkastsform). En produkt som är certifierad som användbar enligt en ISO-baserad testmetod borde vara mer trovärdig, och viktigare, förse köpare med en riktig bedömning av hur användbar produkten är.
Fördelar med produktcertifiering är:
Vi på Usability Partners tycker att den kommande ISO-standarden är en välkommen utveckling för användare av alla sorters konsumentprodukter, vare sig det handlar om mobila produkter eller traditionell köksutrustning. Med målet att göra konsumentprodukter mer lättanvända har våra användbarhetsspecialister utvecklat och testat en ny metod för att testa användbarheten i enlighet med ISO-standarden.
Naturligtvis hoppas vi att tillverkarna tar seriöst på standarden och börjar säkerställa sina produkters användbarhet under utvecklingen. Under tiden tycker vi att du som konsument ska lämna tillbaka en produkt och begära pengarna tillbaka om du märker att den är svår att använda - en produkt som har användbarhetsbrister är en produkt med dålig kvalitet oavsett märke.