Av Richard Whitehand, februari 2002
Har du någonsin hört någon säga:
"Vår produkt har inga användbarhetsproblem"
Det låter bra, eller hur?... Kanske personen i fråga pratade om sin webbplats, mjukvara, eller kanske till och med om en konsumentprodukt. Tyvärr, det finns inte produkter med perfekt användbarhet! Utmaningen består i att utveckla produkter som inte har några allvarliga användbarhetsproblem.
Bra affär! Inga användbarhetsproblem!
Bara en försiktig surfare!
Man ska bli misstänksam om en produkt marknadsförs som att vara utan några användbarhetsproblem. Sannolikheten är stor att de som producerat den inte vet om det finns några användbarhetsproblem eftersom de inte har testat produkten med riktiga användare. I användbarhetstester hittar man alltid användbarhetsproblem.
Nu kanske du undrar varför man ska bry sig om att oroa sig för användbarheten om det ändå alltid kommer att finnas sådana problem? Jo, genom att förstå (helst tidigt i utvecklingen) de problem din produkt har kan du prioritera designändringar och förbättringar så att större problem mildras.
Att identifiera och angripa de 10 allvarligaste användbarhetsproblemen ger ofta enorma skillnader i hur användarna kommer att lyckas använda produkten och hur tillfredsställda de kommer att vara med den (100%-iga förbättringar är inte ovanliga). För en e-handelswebbplats skulle detta kunna betyda fördubbling i omsättning!
Om tillräckliga resurser finns skulle man kunna angripa även de mindre allvarliga problemen. Men, om man inte först har identifierat, förstått och prioriterat användbarhetsfrågorna, kommer man inte att veta om de förändringar man gör faktiskt kommer att betala sig.