Av Sofie Kaiser och Richard Whitehand, januari 2006
Alla har vi någon gång blivit irriterade när vi har surfat på webben. Det kan vara länkar som inte fungerar, någon annons som för oljud eller ett krångligt formulär som kräver minst tre försök innan det är korrekt ifyllt.
I november/december 2005 utförde Usability Partners en enkätundersökning för att ta reda på vad som är mest irriterande vid användandet av en webbsida. En enkät skickades ut via e-mail till 250 personer mellan 16 och 66 år i Stockholmsområdet. Lite mer än hälften av alla tillfrågade personer, 140 st, svarade på formuläret.
Undersökningens respondenter tillfrågades vilka av 23 föreslagna faktorer de tyckte var mest irriterande när de använde webbplatser idag. Respondenterna kunde välja maximalt 5 alternativ var. Tabellen nedan visar de alternativ som valdes av åtminstone 25% av respondenterna.
Pop-up fönster | 64% | |
Långsam laddning av sidor | 59% | |
Krav på omotiverad registrering eller inloggning | 37% | |
Ej fungerande länkar | 37% | |
Rörliga och/eller blinkande bilder | 36% | |
Innehåll som kräver installation av speciellt program/'plug-in' | 34% | |
Reklam | 30% | |
Missvisande innehåll | 25% |
Av de 23 potentiellt irriterande faktorerna som respondenterna bedömde var det tydligt att pop-up fönster och långsam laddning av sidor var de mest irriterande – över hälften av respondenterna valde dessa. Självklart borde alla ovanstående irriterande företeelser undvikas.
Utifrån dessa slutsatser är det kanske inte så förvånande att ”pop-up blockers” följer med de nyare versionerna av webbläsare. Men övriga frågor är svårare för dem som utvecklar webbläsare att hantera. Användarnas irritation kan i de flesta fall bara minskas genom att webdesigners utvecklar en bättre förståelse av användarnas perspektiv.
Vad blir du irriterad av på webbplatser?