Visa alla artiklar

Vad anser internetanvändare vara mest irriterande när de använder en webbplats?
(2009 års uppdatering!)

Av Sofie Kaiser, februari 2009

Hösten 2006 genomförde Usability Partners en enkätundersökning på vad användarna upplevde som mest irriterande på en webbplats (tidigare artikel). Resultatet har diskuterats bland våra kunder och vid föreläsningstillfällen och nyfikenhet har väckts från flera håll om dagens internetanvändare har ändrat sina åsikter om vad som upplevs som irriterande eller inte.

En enkät skickades ut i januari 2009 via e-mail till 569 personer och av de tillfrågade svarade 327 personer på enkäten.

Deltagarna tillfrågades precis som i tidigare studie, vilka av 23 föreslagna faktorer de tyckte var mest irriterande när de använde webbplatser idag. Respondenterna kunde välja maximalt 5 alternativ var. Tabellen nedan visar de faktorer som valdes av minst 25% av respondenterna från årets undersökning tillsammans med resultatet från 2006 års undersökning.

2009
2006

Långsam laddning av sidor 61%
59%
Pop-up fönster 50%
64%
Krav på omotiverad registrering eller inloggning 46%
37%
Innehåll som kräver installation av speciellt program/'plug-in' 39%
34%
Rörliga och/el. blinkande bilder 39%
36%
Ej fungerande länkar 34%
37%
Reklam 32%
30%
Webbsidor som oväntat börjar spela musik 25%
21%

Topp 8 listan innehåller i stort sett samma irriterande faktorer som den tidigare undersökningen. Det som har ändrats är att Missvisande innehåll har åkt ut och ersatts med Webbsidor som oväntat börjar spela musik.

Långsam laddning av sidor och Pop-up fönster håller sig fortfarande i toppen men antal procent som har röstat på Pop-up fönster har minskat från 64% (2006) till 50% (2009). Dagens webbläsare har blivit effektivare på att stoppa pop-ups vilket eventuellt speglas i resultatet.

Krav på omotiverad registrering har inte klivit upp så många positioner men har ökat procentuellt. En teori för ökningen av denna faktor kan vara Web 2.0 - att användaren mer och mer förväntas vara med och interagera och skapa/anpassa innehållet, vilket ofta kräver att användaren ska vara inloggad.

Efter att deltagarna gjort sina val fick de även lämna en frivillig kommentar och en faktor som återkom från flera respondenter var att det mest irriterande var att kontakt/supportuppgifter inte gick att hitta på ett enkelt sätt. En annan intressant kommentar var ”Länkar som öppnas och som det sedan inte går att gå tillbaka till ursprungssidan med ‘backknappen’”. Denna problematik har blivit allt vanligare, bland annat på grund av mer förekommande flashbaserat webbinnehåll.

Många är faktorerna som kan irritera en användare och ibland kan de till och med hindra användaren från att interagera med webbplatsen överhuvudtaget. Försök därför att undvika dessa faktorer på era webbplatser.

Relaterade artiklar: