Av Richard Whitehand, januari 2004
Computer Sweden publicerade nyligen resultatet från en undersökning som gjordes på 210 mellanstora företag i ett antal olika branscher i Sverige. De som deltog i studien var verkställande direktörer och ekonomiansvariga och en av frågorna som ställdes var - Vilken är den viktigaste egenskapen hos ett affärssystem?
Företagsledningen bedömde de viktigaste kriteriet enligt figuren:
Användarvänlighet (31%) Heltäckande funktionalitet (20%) |
Standardsystem (13%) Effektiva processer (16%) Kostnads- effektivt (20%) |
Det är goda nyheter att företagsledningen på så många Svenska företag lägger sådan tonvikt på användarvänlighet (eller som vi kallar det, användbarhet). Men frågan är - om användbarhet är så viktigt, hur gör organisationer då de specificerar krav på användbarhet för nya system?
Svaret är tyvärr ofta väldigt svävande formuleringar som:
Sällan, om någonsin innehåller kravspecifikationen någon form av mätbara användbarhetskrav.
När ett system levereras är det relativt lätt för en leverantör eller utvecklare att hävda att ett system är "användarvänligt". När allt kommer omkring är det de som har byggt systemet och det är därför uppenbart för dem hur det fungerar. Därför uppfylls kriteriet "användarvänlig" och det är svårt att hitta objektiva motargument.
När kravspecifikationen sammanställs bör stor möda läggas ned på att specificera krav på användbarhet på ett sätt som kan följas upp - med objektiva kriterier. Dessutom bör krav ställas på att det arbetas med användbarhet och användarcentrerad design redan från början i utvecklingsprojektet (vid utveckling av nya system). Trots allt kan inte användarvänlighet målas på ytan av systemet i slutet av utvecklingsprocessen (om inte möjligen i marknadsföringsmaterial...).
[Undersökningens resultat publicerades i Computer Sweden den 28:e januari 2004. Vem som utfört studien var oklart i artikeln, men det var Actit - ett företag som arbetar med IT och ekonomistyrning.]