Visa alla artiklar

Var ska kundvagnen placeras?

Av Per Ström, mars 2009

Under våren 2009 så genomförde vi en studie (se artikeln ”Var ska sökfunktionen placeras?) fför att samla in data om var svenska internetanvändare förväntar sig hitta olika objekt på webbplatser. Inspiration till undersökningen fick vi från en studie som utfördes av Michael Bernard på The Software Usability Research Laboratory.

Nu, våren 2009, har vi gjort en uppföljningsstudie. Som tidigare var målet med vår studie att samla in objektiva data för att stödja vårt arbete med interaktionsdesign i vissa kundprojekt. 327 användare med varierande bakgrund (ålder, kön, yrke, mm) deltog i studien där alla använde internet åtminstone några timmar per vecka.

Jämfört med resultatet från 2006 så har vissa webbobjekt blivit ännu mer bekräftade var de förväntas ligga medan några objekt har lite annan förväntad placering.

Ett utdrag ur resultatet redovisas här – ju mörkare skuggat ett område är, desto fler deltagare har valt just det området:

  • Huvudnavigeringsmenyn
  • Sökfunktionen
  • Kundvagnen
  • Telefonnummer till företaget
  • Reklam
  • Hem-länk
  • Login-funktionen
  • Logout-knappen

Studien utfördes på exakt samma sätt som förra gången där ett speciellt webbaserat formulär togs fram. Deltagarna fick klicka i de områden på webbplatsen där de förväntade sig hitta de olika objekten (deltagarna kunde använda samma område för olika objekt om de ville).

Ett utdrag ur resultatet redovisas här – ju mörkare skuggat ett område är, desto fler deltagare har valt just det området:

Kundvagnen

2006 var det två områden på sidan där användarna förväntade sig att hitta kundvagnen – i högra hörnet och längs med botten. En tydlig förändring har skett till att högra hörnet nu är favoritstället.


Login

2006 varierade förväntningarna på var login funktionen bör finnas. Så är fallet fortfarande idag, men den tenderar att vara lite mer i högra övre hörnet av sidan.


Logout

Även logout-knappen har fått en mer självklar placering.


När man designar en övergripande layout för en webbplats är det viktigt att ha användarnas förväntningar på objekts placering i åtanke. Under årens lopp har vi studerat användares interaktion med hundratals olika webbplatser och sett hur ovanlig placering av objekt kan innebära problem för användare. I vissa fall kan olämplig placering till och med hindra folk från att använda webbplatsen.

Vi planerar att utföra den här studien kontinuerligt för att följa upp hur användares förväntningar varierar över tiden.

Relaterade artiklar: