Av Per Ström och Richard Whitehand, maj 2006
För ett antal år sedan utfördes en studie i USA för att utreda var användare förväntade sig hitta olika vanliga objekt på en webbplats. Studien, som utfördes av The Software Usability Research Laboratory på Wichita State University dokumenterades i en artikel av Michael Bernard (på engelska).
Inspirerade av den intressanta studien beslutade vi oss för att utföra en liknande studie i Sverige för att samla in data om var svenska Internetanvändare förväntar sig hitta olika objekt på webbplatser idag. Målet med studien var att samla in objektiva data för att stödja vårt arbete med interaktionsdesign i vissa kundprojekt och i den här artikeln delar vi med oss av en del av resultaten.
140 Internetanvändare från Stockholmsområdet deltog i studien. Deltagarna var mellan 16 och 66 år och deras bakgrund varierade, även om alla använde Internet åtminstone några timmar per vecka. De tillfrågades var de förväntade sig hitta följande:
För att utföra studien togs ett speciellt webbaserat formulär fram, där studiens deltagare kunde klicka i de områden på webbplatsen där de förväntade sig hitta olika objekt (deltagarna kunde använda samma område för olika objekt om de ville).
Resultaten var intressanta eftersom det fanns en del skillnader jämfört med den tidigare amerikanska studien. Nedan visas slutsatserna för de första tre objekten – ju mörkare skuggat ett område är, desto fler deltagare är det som valde det.
När man designar en övergripande layout för en webbplats är det viktigt att ha användarnas förväntningar på objekts placering i åtanke. Under årens lopp har vi studerat användares interaktion med hundratals olika webbplatser och sett hur ovanlig placering av objekt kan innebära problem för användare. I vissa fall kan olämplig placering till och med hindra folk från att använda webbplatsen.
Vi planerar att utföra den här studien en gång per år för att följa upp hur användares förväntningar varierar över tiden.