Visa alla artiklar

Topp 5 artiklar om webben

Av Richard Whitehand, november 2004

Framsidan av Internetworld nummer 10
Internetworld nr 10:
"I huvudet på dina besökare - stor special om användarbeteende"

I den här månadens nummer skriver Internetworld om oss och läsarna hänvisas till vår webbplats för artiklar som handlar om användbarhet. Därför har vi valt ut fem av våra mest populära artiklar som har med användbarhet på webben att göra. Vad artiklarna handlar om sammanfattas nedan.

Tycker du att er webbplats är lätt att använda? (september 2004)
I artikeln beskriver vi några vanliga missuppfattningar när man bedömer om webbplatser är lätta att använda eller inte.

  • Är din webbplats lätt att använda därför att du själv tycker det?
  • Är din webbplats lätt att använda därför att den vunnit ett pris?
  • Om din webbplats har många besökare, betyder det att den är lätt att använda?

Brist på kundfokus i svensk e-handel (februari 2003)
Usability Partners genomförde en studie av hur svenska e-handelsföretag arbetar med användbarhet och användarcentrerade design. Hur användarna involverades (eller inte involverades) varierade mycket mellan företagen, trots att det bevisligen finns fördelar med att involvera användarna under utvecklingen. Artikeln uppmärksammades i pressen i flera olika europeiska länder.

Webbanvändbarhet - de första 10 åren (juni 2003)
Från "World Wide Webs" barndom till idag - några tankar om användbarhet och hur vikten av att arbeta med användbarhet har förändrats mellan 1993 och 2003.

Röster förlorade i cyberrymden! (september 2002)
I september 2002 var det valtider i Sverige och vi granskade användbarheten på de största partiernas webbplatser. Användbarheten på partiernas webbplatser är kanske inte det bästa sättet att förutspå hur det kommer att gå i ett val, men partierna kan mycket väl förlora sympatisörer (och därför röster) på grund av dålig användbarhet på webbplatserna. Artikeln uppmärksammades av pressen i Sverige.

Det hjälpte inte att involvera användarna! (mars 2002)
Att involvera användare under utvecklingen blir mer och mer vedertaget i IT-projekt. Tyvärr finns det många exempel på att det går fel och att de färdiga produkterna ändå inte möter användarkraven och är svår att använda. Vad beror det på?

Artikeln beskriver några användarcentrerade aktiviteter som en organisation genomförde för att stödja utvecklingen av en ny webbplats för e-handel. Aktiviteterna verkade vettiga, men vad hände egentligen...