1177

Kollar feber på ett barn
ett windowsgränssnitt

Projektinformation

  • Tjänster: Ansvariga för en användarcentrerad tjänsteutveckling
  • Kund: Sjukvårdsrådgivningen
  • Projektdatum: 2003 - 2008

Kort om projektet

Vi var med och skapade ett rådgivningsstöd som idag används av sjuksköterskor runt om i landet.

Bakgrund

När personer ringer till Sjukvårdsrådgivningen är det viktigt att de sjuksköterskor som sitter och tar emot samtalen har ett system som är både stödjande och lättarbetat. Genom att känna sig säker på hanteringen av sitt arbetsverktyg så kan all energi läggas på att hjälpa personen på andra sidan luren.

Utmaningen i 1177-projektet var att skapa ett stöd för bedömning, rådgivning och dokumentation för telefonsjuksköterskorna.


Vårt UX-arbete

Usability Partners hade en ledande roll i de användarcentrerade aktiviteter som säkerställde att systemet som utvecklades skulle uppfylla användarnas behov samt kraven på god användbarhet.


Resultat

Projektet var mycket lyckat och några faktorer som påverkade framgången var:

  • En iterativ, användarcentrerad utvecklingsprocess
  • Användarinvolvering genom hela projektet
  • Beskrivningar av användningssituationer och användargrupper
  • Erfarna sjuksköterskor inne i projektet
  • Användning av lämpliga standarder och guidelines
  • Flertalet användbarhetstester med sjuksköterskor som säkerställde att gränssnittsdesignen var på rätt spår
  • Nyckelpersoner i projektet skickades ut för att uppleva användningssituationen live
  • Intensiv period av prototyping och enkla användartester på ett tidigt stadium

Resultatet är ett färdigt Windowsbaserat system som idag används av sjuksköterskor runt om i landet och det har mottagits väl av sjuksköterskorna som jobbar med det.


"The 1177 project stands out as being especially successful from a user-centred design perspective. The extensive user involvement throughout the design process led to a solution which was much appreciated by nurses and has stood the test of time.

Many members of the project team, including myself, look back at that project with a particular sense of pride."


Richard Whitehand | Usability Partners



Fler case