Skandiabanken

Person hållandes ett bankkort framför en dator

Projektinformation

  • Tjänster: Iterativa användartester
  • Kund: Skandiabanken
  • Projektdatum: 2007 - 2014

Kort om projekten

Vi stöttade Skandiabanken när de utvecklade en ny version av sin internetbank. Fokus för banken låg på bättre prestanda, fler tjänster och bättre användbarhet.

Bakgrund

Skandiabanken har genom åren vunnit flertalet priser för sin internetbank så inför nya versionen av internetbanken har kunderna självklart haft höga förväntningar. Usability Partners har deltagit i deras utvecklingsprojekt med målet att skapa en ännu mer användbar internetbank.


Vårt UX-arbete

Under utvecklingsprocessen av Skandiabankens nya internetbank genomförde vi en serie av snabba prototyptester med användare, både på papper och med enkla klickbara prototyper. Testerna utfördes kontinuerligt, ibland med bara några dagars mellanrum, där återkoppling från de första testerna direkt applicerades och testades vidare i nästa testomgång.

Den stora fördelen av att testa på detta sätt var den snabba återkopplingen samtidigt som kostnaderna hållits relativt låga. Syftet med detta tillvägagångssätt var att möjliggöra värdefull feedback på vad som fungerade bra (eller inte så bra) för att hjälpa till att fatta snabba designbeslut och styra utvecklingsprocessen.

Resultatet?

Potentiella användbarhetsproblem gällande aspekter av designen identifierades och åtgärdades tidigt, vilket undvek dyra utvecklingskostnader och tidskrävande förändringar sent i utvecklingen. Risken för interna konflikter reducerades också genom att se till att olika designalternativ utvärderades objektivt, omfattande debatter av typen ”jag tycker att vi gör designen så här” har därmed undvikits.



"It has been exciting to follow Skandiabanken's development over the years. In several projects we've been able to follow and support the iterative design process from start to finish which has been especially rewarding."


Per Ström, Usability Partners



Fler case