Viaplay
Projektinformation
- Tjänster: Resurskonsult (user researcher)
- Kund: Viaplay
- Projektdatum: 2021 - 2022
Kort om projektet
Vårt konsultarbete på Viaplay uppskattades mycket. Vår research samt våra insikter och rekommendationer bidrog till att förbättra användarupplevelsen på webbplatsen och i TV-appen.
Vi bidrog även med värdefulla insikter i samband med lansering av Viaplay på nya marknader.
Bakgrund
Branschen för videostreaming har vuxit snabbt de senaste åren och konkurrensen blir tuffare och tuffare. För att behålla en konkurrensfördel måste streamingbolagen vara flexibla och lyhörda för förändringar på marknaden och förstå sina användare samt deras behov.
Vårt uppdrag på Viaplay var att stötta organisationen med user research för ett antal olika agila team med nära koppling till produkten. Användarfokus var redan etablerat hos Viaplay men det var också möjligt att anpassa eller förbättra vissa rutiner för att ännu lättare erhålla och agera på insikter.
Vårt UX-arbete
Ett av våra första uppdrag var att undersöka Viaplays webbplats och köpflödet för prenumerationer. Vi genomförde användartester för att få insikt i hur användarna interagerade med gränssnittet och gav rekommendationer om hur den övergripande användarupplevelsen kunde förbättras. Resultaten togs väl emot av utvecklingsteamet och vidare arbete ledde till att flera förbättringar genomfördes.
Vi arbetade också med Viaplays smart-TV-app och genomförde användartester för att bättre förstå hur kunder interagerade med den. Det gav insikter om hur man kunde förbättra användarupplevelsen, som återigen togs emot väl. Covid-pandemin innebar att många användartester var tvungna att utföras på distans, vilket kunde vara problematiskt (särskilt för mobilstudier) så åtgärder vidtogs för att säkerställa att sådana begränsningar beaktades ordentligt.
Förutom arbetet med webbplatsen och appen genomförde vi djupintervjuer med målgrupper på nya marknader där Viaplay planerade att lansera sitt erbjudande. Vi fick värdefulla insikter om preferenser och beteenden hos potentiella kunder på dessa marknader, vilket bidrog till att man kunde anpassa erbjudandet för att bättre möta dessa kunders behov.
Mot slutet av uppdraget var vi också involverade i att hitta, intervjua och rekrytera en lämplig heltidsanställd för att ta ansvar för framtida UX-research.
"Usability Partners’ work was much appreciated and proved to be extremely beneficial for us. They showed a lot of flexibility and helped us out in many different ways. Their research findings gave us valuable insights into the preferences and behaviours of our customers and prospects.
Furthermore, their insights from research done in upcoming markets also helped us tailor our offerings to better meet user needs."
Fler case